TEMAT: O gazecie wiem już wszystko – podsumowanie wiadomości. Cel główny: zebranie i usystematyzowanie wiedzy na temat czasopism, ich budowy i powstawania. Cele operacyjne: Uczeń: Ř zna pojęcia i terminy prasowe, Ř potrafi wymienić różne rodzaje czasopism uwzględniając ich rodzaj, częstotliwość ukazywania się i odbiorców, Ř potrafi wymienić etapy powstawania czasopisma, Ř potrafi zareklamować swoje czasopismo, Ř potrafi scharakteryzować gazetę lokalną, Ř wie gdzie mieści się redakcja gazety „Tygodnik Sanocki”, Ř wie na czym polega praca dziennikarza.
Przebieg lekcji: 1. Rozmowa z uczniami na temat ich ulubionych czasopism: - Co najbardziej lubicie czytać? (Uczniowie wymieniają tytuły czasopism, krótko przedstawiają ich zawartość). - Jakie czasopisma kupują ich rodzice i oni sami? 2. Rozmowa o wrażeniach z wycieczki do redakcji „Tygodnika Sanockiego”: - jak się podobało w redakcji, - gdzie wydawana jest nasza gazeta, - zawartość gazety, - cechy dobrego dziennikarza, 3. Zapis tematu lekcji na tablicy. 4. Wyjaśnienie celu dzisiejszych zajęć: zebranie i usystematyzowanie wiadomości związanych z rodzajami gazet, i czasopism, ich budową i procesem powstawania, a także pobudzanie zainteresowań czytelniczych. 5. Rozdanie zadań dla grup. 6. Praca w grupach – 15 min. 7. Sprawozdanie z pracy grup, samodzielne notatki uczniów w zeszytach. (W trakcie prezentacji grup uczniowie wypisują do zeszytu wszystkie wyrazy związane z omawianym tematem. Pod koniec lekcji czytają zapisane wyrazy. Konkurs – kto najwięcej). 8. Rozwiązanie krzyżówki podsumowaniem lekcji. R O C Z N I K G A Z E T A N A K Ł A D P R A S A R E D A K T O R S T O P K A W I N I E T A I S S N N U M E R T Y G O D N I K Pytania: 1. Czasopismo wydawane raz w roku. 2. Ukazuje się przynajmniej dwa razy w tygodniu. 3. Ilość egzemplarzy danego numeru. 4. ogół gazet i czasopism. 5. Na czele redakcji. 6. Metryczka gazety. 7. Zawiera tytuł... 8. międzynarodowy numer czasopisma. 9. ..... bieżący czasopisma. 10. Ukazuje się co tydzień. Hasło: CZASOPISMO.
11. Zadanie domowe: - Ułożę w kolejności alfabetycznej znane mi terminy prasowe. - Wkleję krzyżówkę do zeszytu. - Wypiszę z gazet różne przykłady sloganów reklamowych.
ZADANIA DLA GRUP
Grupa I
Wykonajcie mapę mentalną, na której przedstawicie budowę gazety. Wykorzystajcie wiedzę i słownictwo poznane na lekcjach. W razie trudności skorzystajcie z koła ratunkowego – poproście o pomoc nauczyciela.
Grupa II
Wykonajcie plakat, na którym przedstawicie budowę „Tygodnika Sanockiego” – naszej lokalnej gazety Wykorzystajcie wiadomości poznane na lekcjach oraz w czasie wycieczki do redakcji „Tygodnika Sanockiego”. Na plakacie zamieśćcie odpowiednie wycinki z interesującej nas gazety. W razie trudności skorzystajcie z koła ratunkowego – poproście o pomoc nauczyciela.
Grupa III
Na podstawie zdobytych wiadomości na temat czasopism, dokonajcie ich podziału. Weźcie pod uwagę: ich cechy wspólne, zawartość, częstotliwość wydawania itd. W razie trudności skorzystajcie z koła ratunkowego – poproście o pomoc nauczyciela.
Grupa IV
Jakie korzyści daje nam czytanie gazet? Swoje wnioski i spostrzeżenia zapiszcie na dużym arkuszu papieru. W razie trudności skorzystajcie z koła ratunkowego – poproście o pomoc nauczyciela.
Grupa V Na stole zgromadzone zostały egzemplarze różnych czasopism.Panuje tu chaos i nieporządek. Postarajcie się je jakoś sensownie poukładać. Weźcie pod uwagę ich cechy wspólne lub różnice. W razie trudności skorzystajcie z koła ratunkowego – poproście o pomoc nauczyciela.
KOŁO RATUNKOWE DLA GR I BUDOWA CZASOPISMA Na plakacie powinny znaleźć się następujące informacje i ich wyjaśnienie: 1. Tytulatura – winieta: v tytuł, podtytuł v numer bieżący i ciągły v data wydania v częstotliwość ukazywania się v ISSN (międzynarodowy znormalizowany numer czasopisma) v Nr INDEKSU 2. Stałe działy czasopisma v rubryki pod tym samym tytułem, powtarzające się w każdych numerach. 3. Stopka redakcyjna (metryczka) v zespół redakcyjny v adres i telefon redakcji v wydawca v drukarnia v nakład v prenumerata. 4. Spis treści czasopisma. 5. Artykuł – lid. 6. Dodatki do czasopism.
KOŁO RATUNKOWE DLA GR II BUDOWA „TYGODNIKA SANOCKIEGO” Na plakacie powinny znaleźć się następujące informacje: 7. Tytulatura – winieta: - wycięty odpowiedni fragment gazety, 8. Stałe działy czasopisma: - wycięte odpowiednie fragmenty gazety np. strona poświecona kulturze, sport, reklama i ogłoszenia, sprawy dotyczące miasta, informator. 9. Stopka redakcyjna (metryczka): v zespół redakcyjny v adres i telefon redakcji v wydawca v drukarnia v nakład v prenumerata - wycięty odpowiedni fragment gazety, 10. Artykuł – lid. 11. Dodatek do gazety. KOŁO RATUNKOWE DLA GR III PODZIAŁ CZASOPISM 1. Ze względu na częstotliwość ukazywania się: - dzienniki, - tygodniki, - dwutygodniki, - miesięczniki, - kwartalniki, - półroczniki, - roczniki.
2. Ze względu na zawartość: - ogólne, - specjalne. 3. Ze względu na odbiorcę: - dziecięce, - młodzieżowe, - dla dorosłych, - fachowe dla specjalistów.
KOŁO RATUNKOWE DLA GR IV
Jakie korzyści daje nam czytanie gazet?
1. Gazety i czasopisma dostarczają wiadomości na temat aktualnych zagadnień z życia, nauki, techniki, kultury, polityki. 2. Pobudzają i rozwijają zainteresowania. 3. Dostarczają kulturalnej rozrywki. 4. Są sposobem na spędzenie wolnego czasu. 5. Są lekarstwem na nudę. 6. Są łatwo dostępne. 7. Pomagają w nauce. KOŁO RATUNKOWE DLA GR V PODZIAŁ CZASOPISM 8. Ze względu na częstotliwość ukazywania się: - dzienniki, - tygodniki, - dwutygodniki, - miesięczniki, - kwartalniki, - półroczniki, - roczniki. 9. Ze względu na treść: - ogólne, - specjalne. 10. Ze względu na odbiorcę: - dziecięce, - młodzieżowe, - dla dorosłych, - fachowe dla specjalistów.
Krzyżówka do wklejenia w zeszycie: Pytania: 12. Czasopismo wydawane raz w roku. 13. Ukazuje się przynajmniej dwa razy w tygodniu. 14. Ilość egzemplarzy danego numeru. 15. Ogół gazet i czasopism. 16. Na czele redakcji. 17. Metryczka gazety. 18. Zawiera tytuł... 19. Międzynarodowy numer czasopisma. 20. ..... bieżący czasopisma. 10.Ukazuje się co tydzień.
HASŁO:.........................
Autorka: Teresa Nater |